RESFOTO.PLRESFOTO.PL RESFOTO.PLRESFOTO.PLRESFOTO.PLRESFOTO.PL
×

Błąd

There was a problem loading image 0001.jpg
Raw czy jpg

Raw czy jpg?

Większość aparatów cyfrowych, w tym także kompaktowe, oferuje do wyboru kilka opcji zapisu – różne wielkości i jakość obrazu oraz format plików .jpg lub raw.

Wielkość obrazka

W zależności od możliwości matrycy, możemy skorzystać z kilku wielkości finalnych zdjęcia – maksymalnej i mniejszych, niezależnie od formatu pliku. O ile w większości przypadków najlepiej wybrać maksymalną wartość to warto na chwilę zatrzymać się nad formatem pliku zdjęcia: .jpg czy raw?

Raw

Pliki raw to surowe pliki cyfrowe, które zawierają nieprzetworzone dane z matrycy naszego aparatu, 12 lub 14 bitów na piksel. Zawierają dużo więcej danych niż .jpg dzięki czemu zdjęcie ma szerszy zakres tonalny. Na plik raw składają się dane zarejestrowane przez matrycę oraz ustawienia samego aparatu jak balans bieli, nasycenie, kontrast itd. Raw daje nam zdecydowanie większe możliwości w postprodukcji cyfrowej niż w przypadku plików .jpg. Dane nie są skompresowane przez co możliwa jest prosta korekcja ekspozycji, kontrastu, balansu bieli i innych parametrów, bez znaczącego wpływu na jakość zdjęcia. Aby otrzymać fotografię z pliku raw konieczne jest cyfrowe wywołanie w odpowiednim oprogramowaniu. Dlatego też, analogicznie do fotografii analogowej, pliki raw nazywa się cyfrowym negatywem. Rawy mają w zasadzie tylko dwie wady. Jedna nich to waga pliku – dla porównania to samo zdjęcie zrobione w największej rozdzielczości jako raw to 18,8 Mb a .jpg to tylko 1,60 Mb (tutaj widzimy ile mniej danych zawierają .jpg-i). Drugi minus to brak porozumienia samych producentów odnośnie standardów zapisu zdjęć raw. Przykładowe rozszerzenia plików:

  • Canon: .crw oraz cr2;
  • Nikon: .nrw, .nef;
  • Sony: .arw .srf .sr2;
  • Minolta .mrw;
  • Olympus .orf.

Wywoływanie rawów

Do cyfrowego wywołania fotografii z rawa potrzebujemy odpowiedniego oprogramowania. Wybór jest naprawdę duży, w tym także software z darmową licencją. Sami producenci aparatów dołączają darmowe oprogramowanie w pakiecie, które pozwala edytować ich pliki raw np. Nikon dołącza NIKON View NX 2 a Canon - Digital Photo Professional. Z komercyjnego oprogramowania najczęściej wybierane przez fotografów są Adobe Photoshop Lightroom oraz Adobe Photoshop z wtyczką Adobe Camera Raw.

.jpg

Jpg to format kojarzący się powszechnie z grafiką rastrową na stronach internetowych. Jego podstawowa wada, która ma wpływa na nasze fotografie, to 8-bitowy zapis i kompresja danych. Co za tym idzie utrata części szczegółów zarejestrowanych przez matrycę naszego aparatu. Oprócz wyboru wspomnianej już wcześniej wielkości zdjęć, należy wybrać stopnień kompresji danych zapisywanych na karcie w .jpg. Zazwyczaj firmware aparatu /wbudowane oprogramowanie/ pozwala wybrać między dwoma stopniami kompresji. Pierwszy oferuje lepszą jakość, ale plik będzie miał większy ciężar. Druga opcja to większa kompresja danych i mniejszy rozmiar pliku. Wybór należy tylko od ciebie i sytuacji, w której się znajdujesz.

Fotografuję w rawach – mogę wszystko?

Czy wybierając fotografowanie w rawach, w procesie wywoływania cyfrowego jesteśmy w stanie poprawić wszystko, bez utraty jakości? Niestety nie. Całkowicie nieudanego zdjęcia nie jesteśmy w stanie „naprawić”, nawet w najlepszym oprogramowaniu, bez dużej utraty jakości. Zatem fotografując w rawach musisz również dbać o prawidłową ekspozycję. Całkowicie prześwietlonego czy niedoświetlonego zdjęcia nie da się uratować, ponieważ w miejscach całkowicie czarnych i białych nie ma zarejestrowanych szczegółów. Ale co dokładnie oznacza prawidłowa ekspozycja w fotografii cyfrowej? Przede wszystkim unikanie niedoświetlenia zdjęcia jeśli nie ono jest naszym celem. Późniejsza, znacząca obróbka z korekcją ekspozycji w cieniach i półcieniach spowoduje powstanie w tych miejscach dużych szumów. Właśnie z tego powodu część fotografów stosują technikę ETTR (Exposing to the right) czyli zwiększenia ekspozycji w celu maksymalnego wykorzystania możliwości matrycy aparatu. Przesunięcie histogramu w prawą stronę, maksymalnie ile to możliwe bez utraty ważnych szczegółów w jasnych partiach, zwiększa zakres tonalny w ciemnych partiach zdjęcia. Dzięki finalnym poprawkom ekspozycji i normalizacji histogramu wprowadzanym już w programie do postprodkcji cyfrowej otrzymamy zdjęcie możliwie najlepszej jakości. Korzystając z techniki ETTR nie możemy jednak zapominać o nie prześwietlaniu najważniejszych elementów fotografii np. nieba w fotografii krajobrazowej. Warto pamiętać, że aparaty cyfrowe pokazują histogram zdjęcia .jpg z domyślnymi ustawieniami gdzie za najważniejsze są uznawane obszary prześwietlone nawet jeśli fotografujesz w rawach.

Raw czy .jpg?

Wybór jest dosyć prosty. W większości sytuacji, jeżeli nie brakuje nam miejsca na kartach, powinniśmy zawsze wybierać format raw. Nie warto bowiem rezygnować z wstępnej obróbki jaką daje nam cyfrowa ciemnia. Po za tym zawsze mamy możliwość wywołania rawa z domyślnymi ustawieniami aparatu. 

Literatura:

O autorze
Magda Chudzik
Autor: Magda Chudzikwww: http://www.magdachudzik.pl
Fotograf, grafik komputerowy ze specjalnością web design oraz fanka nowych technologii. Lubi minimalizm w fotografii i grafice. Laureatka wielu konkursów fotograficznych. Fotografuje głównie w południowej Polsce i północnej Słowacji. Inspiracji do tworzenia szuka zarówno w mieście, jak i w przyrodzie.

Kreacja: Magda Chudzik | Wdrożenie: Monika Płuska