RESFOTO.PLRESFOTO.PL RESFOTO.PLRESFOTO.PLRESFOTO.PLRESFOTO.PL
×

Błąd

There was a problem loading image 0001.jpg

Ostrość obiektywów

Każdy obiektyw charakteryzuje dana ostrość, będąca wyznacznikiem jakości obrazu, który możemy za jego pomocą otrzymać. Im lepsza ostrość tym więcej szczegółów materiał światłoczuły (matryca, negatyw, diapozytyw) będzie w stanie zarejestrować. Należy jednak pamiętać, że każdy obiektyw charakteryzuje się pewnym stopniem rozmycia obrazu. Sprzęt z tzw. "górnej półki" ma lepszą czy nawet dużo lepszą ostrości w porównaniu do tańszych propozycji producentów obiektywów.

Ostrość definiowaną jako granicę między obszarami o różnym tonie i kolorze można także zmierzyć. Pierwsze testy rozdzielczości układów optycznych czyli zdolności do rozróżniania szczegółów, polegały na fotografowaniu tablicy testowej. Ocenie podlegała ilość par lini, którą dało się rozdzielić na jeden milimetr [pl/mm]. Takie testy były jednak obarczone dużym błędem z uwagi na wizualną ocenę rozdzielczości przez człowieka.

Obecnie najpopularniejszym testem, który wykorzystuje się do porównania rozdzielczości układów cyfrowych jest test MTF (Modulation Transfer Function) czyli funkcja przenoszenia częstotliwości przestrzennej rozumianej jako liczba par linii na jeden milimetr [lp/mm]. Funkcja ta to zależność kontrastu w danej częstotliwości przestrzennej C(f) do kontrastu w niskiej częstotliwości przestrzennej, w której obraz jest ostry C(0):

MTF ( f ) = 100% * C ( f ) / C (0) [%]

Do badania ostrości aparatów fotograficznych i kamer stosuje się test MTF50 czyli częstotliwość przestrzenną, dla której kontrast spada o 50% w porównaniu do niskiej częstotliwości przestrzennej.

Wykresy MTF

Na stronach producentów czy w testach sprzętu fotograficznego można spotkać wykresy MTF, które informują nas o rozdzielczości obiektywu np.

MTF Nikon1*

Oś pozioma x to odległość od środka kadru, kolejne liczby to odległość mierzona w milimetrach aż do samego brzegu kadru. Oś pionowa y charakteryzuje kontrast. Zero to całkowity braku kontrastu czyli brak szczegółów. Natomiast 1 określa kontrast doskonały dla obiektywu z doskonałą transmitancją światła. Jednak pamiętajmy, że nie istnieje obiektyw, który jest w stanie przepuścić 100% światła, bo szkło nie jest 100% przeźroczyste.

Producenci wykonują zwykle pomiary linii prostopadłych (z ang. sagital) i równoległych (z ang. meridonial) dla dwóch gęstości linii: 10 i 30 lp/mm lub 20 i 40 lp/mm. Linie prostopadłe oznacza się na wykresie linią ciągłą natomiast linie pomiarowe równoległe przerywaną. Dodatkowo testy wykonywane są na pełnym otworze przysłony oraz zazwyczaj dla f/8.

Zanalizujmy teraz przykładowy wykres MTF dla obiektywu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM:

2*

Cienkie linie to pomiar dla gęstości 10 linii na 1mm zaś linie pogrubione na wykresie to gęstość 30 linii na 1mm. Niebieskim kolorem oznaczono pomiar dla f/8 natomiast czarną dla f2/8. Linia 10 lp/mm obrazuje kontrastowość obiektywu – im wyższe wartości przyjmują punkty na krzywej tym kontrast jest większy. Z koleii linia 30 lp/mm wskazuje na możliwości obiektywu w zakresie odwzorowania dużej częstotliwości przestrzennej, czyli wysokiej rozdzielczości. Podobnie jak w przypadku linii kontrastu, im wyższe wartości tym lepsza rozdzielczość obiektywu. Rozdzielczość i kontrast obrazu możemy prześledzić w całym kadrze – od środka gdzie obie wartości zawsze wykazują wartości maksymalne dla danego obiektywu do ostrości na samym brzegu kadru.

Pamiętaj! Wykresy MFT dla obiektywów można porównywac tylko w przypadku wykonania testów w dokładnie takich samych warunkach tzn. z wykorzystaniem takich samych body /każda matryca czy negatyw ma własne charakterystyczne MTF/ oraz tych samych tablic czy procedur testowych.

Na stronie dpreview.com znajdziemy testy MTF-50 większości obiektywów na rynku, wykonane z użyciem cropa czyli matrycy APS-C i pełnej klatki FF (FullFrame). Można sprawdzić jakość obrazu dla różnych obszarów kadru, przysłony, ogniskowej oraz aberracje chromatyczną.

Polskie strony z testami np. optyczne.pl także mają dużą bazę przetestowanych obiektywów. Sprawdzają MTF-50 dla różnych wielkości matrycy, przysłony – oddzielnie dla brzegu i centrum kadru.

    Literatura:
  1. * niconusa.com
  2. * usa.canon.com
  3. www.normankoren.com
  4. www.imatest.com
O autorze
Magda Chudzik
Autor: Magda Chudzikwww: http://www.magdachudzik.pl
Fotograf, grafik komputerowy ze specjalnością web design oraz fanka nowych technologii. Lubi minimalizm w fotografii i grafice. Laureatka wielu konkursów fotograficznych. Fotografuje głównie w południowej Polsce i północnej Słowacji. Inspiracji do tworzenia szuka zarówno w mieście, jak i w przyrodzie.

Kreacja: Magda Chudzik | Wdrożenie: Monika Płuska